FAQ

Har du fået et brev fra os?

Nedenfor har vi samlet de spørgsmål vi oftest får fra folk, der har modtaget en henvendelse fra os, så du kan få svar på dine spørgsmål.

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Når du modtager et brev fra os, er det fordi, du har brugt noget ophavsretligt beskyttet materiale, som du ikke har rettighederne til at bruge. Du kan læse detaljerne i følgebrevet, som er vedhæftet i mailen, vi henviser altid til de relevante bestemmelser i ophavsretsloven.

Nej. Det er ikke nok bare at slette billedet. Du har allerede krænket vores klients ophavsretligt beskyttede rettigheder, og derfor følger der også et krav om et rimeligt vederlag med, samt i mange tilfælde også et krav om godtgørelse. I yderst sjældne tilfælde kan der også være et krav om erstatning, dette er udspecificeret i følgebrevet der er vedhæftet i mailen.

Nej. Når du har betalt, er billedet ikke dit til at bruge. Det du betaler for, i vores klients krav, er overtrædelse af dennes ophavsret samt en godtgørelse/erstatning til vores klient.

Det er vigtigt at du både fjerner krænkelsen og betaler, da sagen ellers ikke er afsluttet. Efterfølgende kan du kontakte vores klient med henblik på at købe rettighederne til at bruge materialet, hvis du ønsker dette.

Det fremgår af den faktura, der er vedhæftet i den mail, du har fået tilsendt, hvordan du kan betale kravet, og hvor meget du skal betale.

Er din faktura blevet væk, så kontakt os venligst på info@jjura.dk, så kan vi gensende den til dig.

Som udgangspunkt nej. Der er nogle få, snævre undtagelser i den ophavsretlige regulering, kontakt os for at høre, om du falder ind i en af de kategorier, hvis du er i tvivl. Almindeligvis, hvis du bruger materialet i kommercielle situationer, er du ikke omfattet af nogen undtagelser.

Kontakt os, og forklar, hvorfor du er uenig. I langt de fleste tilfælde er vi så sikre på kravet, at vi fortsat opretholder det, og herefter indgiver en stævning, og lader retten afgøre sagen.

Du skal være opmærksom på, at kravet til dig, kan blive en del dyrere her, da retten som oftest giver vores klienter medhold. Ved en sådan sag tillægger retten sagsomkostninger og procesrente til det beløb, du skal betale, når du taber sagen.

Har du mistet fakturaen, kan du kontakte os på info@jjura.dk, så kan vi gensende den til dig.

Der kan ske to ting:

  1. Når du har betalt fremsendte faktura og fjernet omtalte krænkelse, får du en bekræftelse fra os, på at sagen er afsluttet. Denne bekræftelse er det sidste, du vil høre fra os.

  2. Har du ikke fjernet krænkelsen endnu, vil vi bekræfte modtagelsen af betalingen og minde dig om, at sagen ikke er afsluttet før krænkelsen også er fjernet. Bliver krænkelsen ikke fjernet, indgives stadig en stævning.

Der findes mange databaser med fotografier, både gratis og betalte. Her skal du ikke spørge om lov, før du bruger fotografierne. Hvis du vil finde gratis fotografier, kan du f.eks. bruge hjemmesiden www.pexels.com. Det er dog stadig god stil at kreditere fotografen, når du bruger billedet.

Det er dig, der har besvisbyrden på, at du har fundet fotografiet på sådan en database, hvis du bliver kontaktet af os. Så husk gerne at tage et skærmbillede, hvor man kan se hele url’et, der hvor du henter fotografiet, og gem evt. linket til billedet, så har du altid bevis på, at du har hentet og brugt fotografiet i god tro.

Har du googlet dig frem til det perfekte fotografi, som du virkelig gerne vil bruge i din markedsføring, skal du finde ud af, hvem der ejer det og kontakte dem for at høre, om du må bruge fotografiet.

Har nogen brugt din frembringelse?

Nedenfor har vi samlet de spørgsmål vi oftest får fra folk, der har fået krænket deres ophavsret, så du kan få svar på dine spørgsmål.

Kan du ikke finde svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Er krænkelsen sket i erhvervsmæssig sammenhæng, kan du kontakte os, så vi kan hjælpe dig med at stoppe krænkelsen og sikre dig en rimelig betaling.

I de tilfælde, hvor krænkelsen ikke er foretaget af en erhvervsdrivende, kan vi få krænkelsen fjernet, men som udgangspunkt kan vi ikke kræve en betaling fra krænkeren – derfor anbefaler vi, at du selv kontakter krænkeren med henblik på at få fjernet krænkelsen.

Er du i tvivl om, om krænkeren er erhvervsdrivende, er det selvfølgelig gratis at spørge os.

Hvis du finder en krænkelse af din ophavsret, kan du sende os et link til dit originale materiale og et link til krænkelsen, og så klarer vi resten.

Er vi i tvivl om, om du ejer rettighederne til materialet, beder vi dig bevise dette – vi kan vejlede dig i, hvordan du beviser dit ejerskab.

Herefter skal du bare vente på, at vi får afsluttet sagen. Betalingen vil blive overført til vores bankkonto, hvorfra vi trækker vores kommission, inden vi overfører resten af betalingen til dig. 

Du skal ikke selv have penge op af lommen, når vi kører en sag for dig. Vi tager kun betaling, hvis vi vinder, og det tager vi ud af det beløb, som krænkeren betaler direkte til os, inden vi overfører resten af beløbet til dig. Du kan kontakte os for at få tilsendt en generel vilkårsaftale.

Nej. Vi kan desværre kun hjælpe med krænkelser sket i Danmark, da vi som udgangspunkt kun kan indgive stævninger mod danske krænkere.